středa 8. května 2013

Jak jsem si koupil prvního Maca


Tak tenhle článek jsem napsal v roce 2008 :)

V roce 1993 jsem se dostal k prvnímu počitači Apple, byl to tehdy nějaký Powerbook (notebook). Od té doby jsem dělal většinou s klasickým PC s operačním systémem Windows. Pořád jsem ale vzpomínal jaká to byla paráda pracovat v "epláckém" prostředí Mac OS.

V této "windowsovské" době jsem měl taky možnost chvíli pracovat na prvním iMacu a iBooku, což byly tenkrát absolutní novinky. iMac měl tenkrát ještě CRT monitor a vše bylo schované v té samé bedně právě jako ten monitor. MacBook měl nový procesor G4 a nový operační systém Mac OS X. Na obrázku níže vidíte zleva Powerbook (místo touchpadu měl tenkrát kuličku :-), pak iMac a MacBook s Mac OS X. Nikdy jsem si ale Apple nekoupil domů, protože jeho cena byla šílená a kompatibilita byla taky tak trochu OUT.

Tyto počítače jsem měl k dispozici pouze v práci (díky Ultrasportu :-), kde svou úlohu plnily skvěle. Zkráceně řečeno, na Maca nebyly k sehnání hry a měl trochu problém s kódováním písma.



Předloni přišel Apple s revoluční myšlenkou a to s využitím procesorů Intel, které dovolí na vašem Macu pustit jak systém Mac OS X, tak klasické Windows. Díky těmto dvoujádrovým procesorům a aplikaci Parallel Desktop můžete mít dokonce puštěny oba systémy zároveň!

A teď už konečně k mému iMacu. Minulý týden jsem se tak vztekal u práce s Windows Vista, že jsem zvedl telefon a zavolal do brněnské společnosti Duhovyservis.cz a objednal jsem si iMaca. Druhý den byl iMac nachystaný k vyzvednutí. Vybral jsem model s 20" LCD, 2.44 GHZ procesorem, 3 GB RAM a grafikou ATI 256 MB. Na fotce vlevo vidíte, že nový iMac má tedy narozdíl od svého staršího brášky (viz foto nahoře) LCD displej a vše je taktéž schováno za tímto displejem s hliníkovým designem. Vše je opravdu schováno uvnitř displeje a pod stolem nemáte žádnou plechovou krabici se změtí šňůr :-)





Rozchození předinstalovaného operačního systému Mac OS X 10.5 Leopard by zvládla i lehce cvičená opice :-) a celá záležitost zabrala max. 10 minut. Po spuštění aplikace Boot Camp jsem připravil partition pro Windows (taky intuitivní postup pro děti :-) a začal instalovat MS Windows XP Pro. Byl jsem hotov cca za dvě hodiny (i s instalací ovladačů, které byly na DVD dodávaném Applem k iMacu). K počítači je nádherná bílá myš a hliníková klávesnice (přijde mi tento týden, snad :-). Ještě jsem přikoupil TV kartu Elgato EyeTV Hybrid, ale tu popíšu až někdy příště.

iMac je standartně vybaven programy na přehrávání videa, hudby, prohlížení fotek, stříhání videa a všeho na co si jen vzpomete. Naprosto super je multimediální prostředí Front Row (viz video níže). Samozřejmostí je Wifi, Bluetooth, Firewire, USB 2.0, webová kamerka iSight a nevím co ještě.


DVD se do iMaca dávají vpravo na boku na stojáka. Chod systému Mac OS X Leopard je naprosto bezproblémový a vše se děje prakticky hned po kliknutí.

A co je nejdůležitější? Pokud začnete s tímhle "operákem" pracovat, tak už se vám ty Wokna nechce ani pustit :-)
Zde jsou videa s ukázkou systému Mac OS X Leopard (1 - ukázka chování systému, 2 - spuštění programů, 3 - Front Row ovládaný dálkovým ovladačem). Vše je natočeno mobilem, takže budete muset překousnout kvalitu. Na kameře už ale pracuju :-)

Foto iMac a iMac_flat: zdroj www.apple.com

Žádné komentáře:

Okomentovat